Szubjektív gondolatok a Star Wars világáról

A Star Wars és én

A Star Wars és én

Baljós árnyak

2016. január 27. - raves

Az már '97 környékén kiderült, hogy Lucas új trilógiát készít, úgyhogy mindent elkövettem, hogy többet megtudjak a dologról. Emlékszem, a Cinema magazin már elég korán közölt lesifotókat az Észak-Afrikában felállított díszletekről, tehát az világos volt, hogy a Tatooine szerepelni fog a bolygók között.

cast.jpgAkkoriban dolgoztam életem első munkahelyén a középiskola után és az egyetem előtt, és az irodában volt internet elérhetőség! Egyetlen gépen, betárcsázós, és csakis akkor férhettem hozzá, ha a főnök távol volt éppen. A kolléga, aki a gépet használta, ilyenkor eltűnt egy fél órára, és addig kedvemre garázdálkodhattam. Nos, akkoriban másmilyen volt a net, olyan, mint egy kopár mező, amelyen néha nőtt egy-egy érdekesebb bokor, és persze voltak hatalmas kastélyok is. Mint pl. a www.starwars.com. Na, onnan nyomtattam ki (!) képeket és oldalakat a készülő Episode I-hez.

obiwan.jpgEmlékszem, az egyik első anyag a szereplőkről szólt, azt hónapokig cipeltem a táskámban, hogy a buszon is elolvashassam. Ewan McGregor - láttam a Trainspottingban, és elképzelésem sem volt, hogyan fog festeni fiatal Obi-Wanként. Aztán Liam Neeson - láttam a Schindler listájában, oké, ő jó színész, és a harmadik, Natalie Portman - őt meg a Leon a profiban láttam, ő is remek, szóval nagy volt a várakozás.

anakin2.jpgAz egyetemen aztán jobban rá tudtam menni a netre, de akkoriban lassabban terjedtek a hírek, annyi minden nem szivárgott ki. Az első előzetest még hajlékony lemezeken (!) vittem haza, és nem akarok hazudni, de non-stop bámultuk a testvéremmel. A klasszikus zene, szinte csak közeli képek, Mace Windu a próféciáról beszél, aztán az összecsapó fénykardok, és Darth Maul dupla pengés fegyvere... Áááááá...

qui-gon.jpgArra nem emlékszem, hogy a sztoriból mi szivárgott ki, arra viszont igen, hogy minden lehetséges forrásnak utánanéztem, hogy mit lehet tudni az előzményekről. Az kiderült, hogy a főváros, Coruscant szerepelni fog, ami azért tetszett, mert Lucas nem hagyta figyelmen kívül a megjelent regények és játékok világát. Az is igaz, hogy Corsucant már a klasszikus trilógia idején létezett, sőt, a császár palotáját Lucas meg is terveztette. Aztán ott volt forrásként az eredeti trilógia regényváltozatai, és Csillagok Háborúja elején konkrétan szerepel, hogy Palpatine a Kereskedelmi Társaságok segítségével vált a galaxis vezetőjévé.

A második bemutatót a tévében láttam először, már napokkal korábban reklámozták, és szerintem mindenki a képernyőre tapadt akkoriban. Míg az első előzetes teljesen Star Wars-os hangulatú volt, ez a második már tartalmazott furcsa elemeket. Arról beszélgettünk az ismerősökkel, hogy a fű túl zöld, a robotsereg túlságosan mű, és reménykedtünk, hogy még nincsenek készen teljesen az effektekkel.

fogatok.jpgEgyébként az új design valóban mellbe vágott. Lekerekített formák, art nouveou, pálcikaember robotok, csillogó felületek, Szárnyas fejvadász/Ötödik elem város. Egyáltalán nem tűnt Star Wars-osnak. Most már persze beépült a kollektív rajongói tudatba, de akkoriban annyira kilógott az addigi filmek közül, hogy ihaj, és ez még csak a látvány volt.

Persze, megértem Lucas-t, hogy alapvetően egy fényes, gömbölyded világot akart, ami kontrasztban áll a Birodalom korszakával, és tulajdonképpen utólag azt mondom, hogy nincs is ezzel semmi baj. Vagyis, a filmmel nem ez a legnagyobb baj. Na, de ne szaladjunk előre, még nem jutottunk el a bemutatóig! Főleg, mivel 1999-ben Magyarországon csúszott a film, nem is kicsit, konkrétan május helyett szeptemberre.

Csak az nem látta májusban a filmet, aki nem akarta, ugyanis hamar közkézre került a híres Z-változat, amely egy mozis felvétel volt, 2 CD-re fért rá, a bal felső sarokban egy Z betű virított. Emlékszem, éppen az egyetemre buszoztam, amikor egy srác mesélte, hogy neki megvan. Szívdobogás. Másnap vittem neki két üres lemezt, és következő nap már a kezemben tartott a filmet!

poszter.jpgHáhá! Szeptemberig kismilliószor megnéztem, de ez sem tántorított el attól, hogy ősszel még négyszer elzarándokoljak a moziba. És hogy tetszett-e? Azt már első megnézés után kiderült, hogy nem ér fel a klasszikus trilógiával, és egy kicsit csalódtam. De tizenhat év után megint volt Star Wars! Egy rajongó ezzel az ambivalens érzésekkel szembesült a Baljós árnyak kapcsán, amit egyébként mindenki Episode I-nek hívott.

Régen volt már 1999, de megpróbálom összeszedni, mi tetszett és mi zavart az első megnézések alkalmával. Ami tetszett, az a jedik. Végre igazi jedik a főszereplők, nem öregemberek, nem tanulók, nem félig gép rosszfiúk, hanem barna köntösben mászkáló, fénykard-virtuóz jedik. A tájképek: Naboo gyönyörű, Corsucant gyönyörű, a tatooine-i aréna gyönyörű. Darth Maul és a fénykardpárbajok elképesztően jól néztek ki. A fogatverseny kidolgozott és hosszú, igazi Star Wars esemény. Qui-Gon Jinn karaktere, és ahogy szembeszáll a Jedi Tanáccsal, mind nagyon tetszett. A naboo-i vadászgépek is tetszettek. A tatooine-i hangulat jó volt, ott éreztem először a Star Wars feelinget. Ja, és Watto! Ő nagyon nagy arc.

Ami nem tetszett: a sok gyerekes humor, élén Jar Jarral (a szinkron egyenesen borzalmas lett, szerintem). Nem tetszett, hogy a fogatversenyen és a fénykardpárbajon kívül nincs egyetlen kidolgozott akciójelenet sem. Az első negyven perc elnagyolt, elsietett, kidolgozatlan. A politikai események úgy egészében borzalmasak voltak. A pálcika robotok. A robotsereg vs. Gunganok... áááá... miért, miért, miért? Anakin az űrben... miért?????? Véletlenül felrobbantja a doridvezérlő hajót. Véletlenül! Miééééért?

anakin.jpgNagyot nyeltem, és a jó dolgokra koncentráltam. A mai napig arra koncentrálok. Aztán persze az évek során sokszor átgondoltam, hogy mi a rossz a Baljós árnyakban, és rájöttem, hogy az alapvető koncepción és a dramaturgián megbukott már. Az első (negyedik epizód) film ugye a klasszikus meseszerkezet alapján építkezik, a szegénylegény elindul, kiszabadítja a hercegnőt, és a végén győz, de a Baljós árnyak esetén már azt nehéz megválaszolnunk, hogy ki a főszereplő? Biztosan nem Anakin, hiszen csak a negyvenedik perc környékén bukkan fel, és aztán a film végére statiszta lesz, még akkor is, ha véletlenül felrobbant egy droidvezérlő hajót. Éppen azért, mert nem akarattal teszi, ennyi erővel Artu is felrobbanthatta volna. A Tatooine-on játszódó rész felfogható egy önálló sztoriként, egy film a filmben, van eleje, közepe és vége, és tökjó, de egyáltalán nem passzol az első és az utolsó negyven perchez, amelyekben ki is a főszereplő? Qui-Gon Jinn? Hát, ő szerepel a legtöbbet, de nem jut el sehonnan sehová. Mármint, amit tudunk róla az elején, az pont ugyanaz, amit tudunk róla a végén, és ez az összes szereplőről elmondható.

maul.jpgMégis, a gyermeki báj, ami körbelengi a filmet, és az emlékezetes jelenetek miatt azért szeretem a Baljós árnyakat is, legalábbis sok nosztalgikus emlékem kapcsolódik hozzá. Ha nem is szeretem egyben végignézni, azért bizonyos jeleneteket az elején (Jedik csapdában), a közepén (fogatverseny) és a végén (fénykardpárbaj) időnként megnézek.

És majdnem kihagytam egy fontos dolgot: a testvéremmel elkészítettük a Baljós árnyak átszinkronizálását, amit először magunknak, aztán a haveroknak csináltunk jelenetről jelenetre, és sosem terveztük, hogy feltesszük a netre. Nem is tettük, valahogy kikerült, és elterjedt. Egyébként még a Z-verzióra készítettük, borzasztó minőségben, még 1999-2000-ben. Itt megtekinthető. az eredeti, de egy lelkes "rajongó" újravágta HD-ben is :)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://starwarsesen.blog.hu/api/trackback/id/tr738317204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása