Szubjektív gondolatok a Star Wars világáról

A Star Wars és én

A Star Wars és én

Star Wars - A felújított változatok

2016. január 21. - raves

birodalom.jpgA középiskolás éveimet Star Wars nélkül kellett volna átvészelnem, ha csak a filmeket tekintjük, de szerencsére találtam mindig egy kis Star Wars-benzint, amivel locsolhattam magamban a rajongói parazsat. Rögtön ott voltak a regények. Emlékszem, a Timothy Zahn-féle trilógiát úgy adták ki, hogy az bizony az Epizód VII., VIII. és IX. (A birodalom örökösei, Sötét erők ébredése és Az utolsó parancs). Jó regények voltak bizonyos szempontból, de én már akkor sem gondoltam azt, hogy jó Star Wars film készülhetne belőlük. Túl sok esemény történt bennük, túl sok szálon futottak ezek az események. Persze ettől még szórakoztatók voltak.

roleplay.JPGAztán középiskolás koromban kezdtem aktívan szerepjátékozni, és nyilván megvettem a Star Wars szerepjáték magyarul megjelent szabálykönyvét is. Mivel kizárólag mesélőként tevékenykedtem, ezért sose készítettem játékos karaktert. Persze jedi lettem volna. Emlékszem, a testvérem egy koréliai csempész volt, akinek volt egy YT-1300-as teherhajója, és egy vuki másodpilótája, de nem Han Solónak és Csubakkának hívták őket :)

Szerencsére a klasszikus trilógia filmjeit is kiadták újra videókazettán, ha jól emlékszem, 1995-ben (akkor és utoljára jelentek meg a filmek eredeti változatai). Mindegyik film végén volt egy interjú George Lucas-szal, és a Jedi visszatér után Lucas egyszer csak arról kezdett mesélni, hogy azt tervezi, hogy megcsinálja az első három részt, amely Anakin Skywalkerről szól. Wow! El tudjátok képzelni, milyen érzés volt ezt hallani rajongóként?

Aztán ott voltak a számítógépes játékok, pl. az X-wing, a TIE-fighter. Emlékszem, az egyik karácsonyra kaptunk egy 40 megabyte-os (!) vinyót (addig floppyról üzemeltettük a gépet), és az tette lehetővé, hogy az X-winggel játszhassak. Haha! Aznap éjjel nem aludtam.

Na, de a lényeg, a lényeg, eljött 1997. Emlékszem, egy februári éjszakán hazafelé sétáltam a vasútállomásról, és mint mindig, rácsekkoltam a moziműsorra (ez még a multiplexek előtt volt). És... Megakadt a szemem a Csillagok Háborúja (Felújított változat) soron. Komolyan mondom, elgyengültek a térdeim, alig bírtam hazavonszolni magam. Az Internet előtti világban valahogy kimaradt az életemből, hogy érkeznek ezek a felújított változatok. Nosza, rávetettem magam minden újságra, próbáltam összeszedni az infókat.

sw_poster.jpg

A negyedik epizódot háromszor néztem meg, kétszer Fehérváron, egyszer Pesten a Bem moziban. Imádtam, hogy először látom a nagy vásznon a Star Wars-t! A mai napig örülök, hogy Lucas felturbózta a filmjeit, természetesen néhány változtatást egyáltalán nem tartok szükségesnek. Ami jó: Mos Eisley végre igazi nagyváros lett, a jawák homokkúszója is szebb lett, a Falcon felszállása a Tatooine-ról szintén jobban néz ki, és ráfért a végén az űrcsatára is a ráncfelvarrás. Ami nem tetszett: a poénos jelenetek Mos Eisley-ban, Greedo lőtt először (a mai napig nem értem a magyarázatot sem, de tudom ignorálni). Valamint vegyes érzelmeim voltak a Jabba jelenettel kapcsolatban: dramaturgiailag fontosnak tartom, hogy Jabba feltűnjön a negyedik epizódban, de a megvalósítás iszonyatosan béna lett. Szerencsére a DVD kiadásra javítottak rajta, de még mindig nem az igazi.

jabba.jpgTovábbá azt sem értettem sose, hogy miért nem javítottak egyéb jeleneteken, mint pl. Darth Vader és Kenobi párbaja? Na, mindegy, tudom, hogy sokan úgy vannak vele, hogy egyáltalán minek kellett hozzányúlni ahhoz, ami már egyszer jó volt, de nekem tetszik, ha valamit még egyszer megnézhetek úgy, hogy találok benne újdonságot.

mos_eisley.jpg

Ha jól emlékszem, két héttel később vetítették a Birodalom visszavágot, immár sokkal kevesebb helyen nyúltak bele. Ami tetszett: a Wampa megmutatása (tisztában vagyok vele, hogy másoknak ez nem jött be, mondván, hogy elvesztette a szörny a rejtélyességét), a Felhőváros látképe. Ami nem tetszett, az a Vader utazása a Bespinről a csillagrombolóra. Az minek kellett? Csak megtörte a főhőseink menekülését. Amit viszont hiányoltam, az a lépegetőkből kiszálló rohamosztagosok látványa, és egy kis lövöldözés a bázison.

sarlacc_1.jpgÚjabb két héttel később már a Jedi visszatéren ültünk, és meg kell mondjam, egymás után nézve a három filmet, ez néz ki legjobban a mozivásznon, főleg a végső űrcsata, az valami elképesztő. És 1983-as a film! Pedig a felújítások száma is lecsökkent, és amibe belenyúltak, az erősen kérdőjeles. Ami tetszett, az a Sarlacc csápjai, több drámaiságot adtak a jelenetnek. És ennyi. Ami nem tetszett: Jabba palotájában a zenei betét kibontása. Az ötlet jó, de a megvalósítás... Számomra megtöri a hangulatot. Egyetlen pozitívum benne, hogy Boba Fett többet szerepel. És a végén a nagy ünneplés az összes bolygón.... háááát... durván giccses.

Mindenesetre nagy ajándék volt számomra már az a tény, hogy láthatom a trilógiát moziban. És csak ráadás, hogy megjelentették újra a filmzenéket is, ráadásul két CD-s verzióban, amely tartalmazza a teljes zenei anyagot (akkoriban az összes pénzemet Star Wars-ra költöttem, még szerencse, hogy már dolgoztam). Sőt, egy matricás albumot is teleragasztottam :)

x-wings.jpg

És ugye akkortájban derült ki az is, hogy Lucas nem csak fontolgatja az előzménytrilógiát, hanem konkrétan nekilátott dolgozni rajta. De erről majd jövő héten... 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://starwarsesen.blog.hu/api/trackback/id/tr188287758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása